مقالات

بسم الله الرحمن الرحیم
وَلَنْ يَجْعَلَ اللَّهُ لِلْكَافِرِينَ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ سَبِيلًا

فراخوان برای علمای کشور
در ارتباط به قضیه اسفناک پایگاه سازی امریکا در افغانستان

امریکای مسیحی- صهیونی از همان آوان لشکرکشی به افغانستان به بهانه ی مبارزه علیه تروریزم، هدفی فراترازاین را فراچشم تجاوز خود قرار داده بود و از همان روزگار، برای ماندگاری خود و زیرفشارداشتن منطقه، در افغانستان زمینه سازی می کرد و اکنون به طور واضح پرده از روی اهداف استعماری خود برداشته است و خواستار پایگاه سازی دایمی نظامی در افغانستان است و این موضوع را به جدیت با ارگ نشینان افغانستان مطرح کرده است.
حقیقت پایگاه سازی امریکایی ها:
علمای عزیز! در این تردیدی وجود ندارد که حضوردایمی امریکا در کشورهای میزبان پیامدهای ناگوار و بنیادبرافگن را بر می انگیزد و بر این واقعیت انگشت صحت می گذارد که حضورنظامی ایالات متحده امریکا به گونه صریح موجب مداخله آن در سیاست های دولت میزبان قرار می گیرد، چنانچه  شعبه توافقات و تعهدات امنیتی بخش وابسته به کمیته روابط خارجی سنای امریکا در گزارش خود می گوید: " پایگاه های امریکایی ماورای اقیانوس ها (درخارج از خاک امریکا) موجودیت نیروهای مسلح ایالات متحده امریکا برنامه گذاری مشترک، تمرینات مشترک، یا برنامه های تعاون نظامی وسیع، همه متضمن مداخله ایالات متحده امریکا در امور داخلی کشور میزبان می گردد.
تا کنون معضلات و مشکلات، آلام و مصائبی که از همین رهگذر برای کشورهای میزبان رسیده مشهور و ملموس است و این مشکلات زاده از حضور نظامی دایمی امریکاست که احساسات ملت میزبان را برانگیخته است و موجب بروز اشکالات گونه گون شده است، مثلاً درفلیپین درشهر اولانگاپو که درکنارپایگاه قراردارد ؛ خلیج سوبیک به مرکز " تفریح واستراحت  و عیاشی" نیروهای نظامی امریکایی مبدل گردیده است. در آنجا پنجاه هزار فاحشه زندگی میکنند. و اين پایگاه ها معمولاً مرکز شیوع فحشا و مفاسد اخلاقی و ارتکاب جرایم قرار گرفته است و معمولا حکومت ها و ملت های میزبان حق رسیدگی به این جرایم را ندارند،  مطابق به گزارش یک روزنامهء جاپانی محافظه کار بنام نیهون کی زی شیمبون، بین سالهای 1972 – 1995 عساکرامریکایی درپایگاه نظامی اوکیناوا ی جاپان 4716 واقعهء جرمی مرتکب گردیده اند، یعنی هرروز جرمی صورت گرفته است.
همچنان پایگاه ها اکثراً مراکز نقض حقوق بشر و اعمال ستم گردیده است در حال حاضر پایگاه خلیج گوانتانامو، زندان ابوغریب و  زندانی های که توسط نیروهای امریکایی در افغانستان کنترول می گردند، انواع و گونه های مختلف شکنجه ها و عذاب ها را علیه شان تطبیق می دهند و مورد اذیت و آزار قرار می دهند و حق انسانی و حیثیت بشری شان پایمال می گردد، شما برای داستان های که درمورد، از سوی محبوسین رها شده ازآنجا بخوانش بگیرید، از بربریت و وحشت آفرینی امریکا یی ها درآنجا موی در بدن تان راست می گردد و بنگاه های نشراتی و رسانه یی پیوسته از این حقایق پرده برداشته اند و صورت حال خشن و اسفبار و توهین آمیز به بشریت را انعکاس داده اند و فنون مختلف خشن در بازجویی ها و تحقیقات از قبیل خشونت جنسی، ضرب و شتم، بی خوابی و غرق کردن و برق دادن و ... بکاربرده می شود.
بنابراین، پایگاه سازی در افغانستان از سوی ایالات متحده امریکا، به طور حتم در بطن خود چنین معضلات و مصائب دارد و درپی خود تبعات ناگوار و وحشت زا و بحران آفرین را بار می آورد، دورنمی رویم، همین وضعیت کنونی محبس بگرام و گوانتانامو و ابوغریب براین قضیه شاهد است.
اگر ازاین پایگاه ها انتظارداشته باشیم که ثبات سیاسی و امنیتی را در افغانستان تأمین می گردانند و جلو مداخلات کشورهای همجوار و منطقه را سد می گردانند یا تصور شود که موجودیت نیروهای امریکایی ضامن تحقق نظام های مردمی و دموکراسی است، این تصور و چنین نوع برداشت از تأثیرگذاری این پایگاه ها با درنظرداشت وضعیتی که در کشورهای میزبان پایگاه های امریکا برقرار است، اشتباه این تحلیل و این برداشت ثابت می گردد.
کارشناسان سیاسی باورمند اند که  حضور نظامی امریکا در افغانستان بر آزادی، فرهنگ و دین و آئین افغان‌ها اثرات منفی بسیاری به جای می گذارد و برروابط آن با کشورهای همسایه و تعامل با جهان را زیرفشار و زیرتأثیرخود قرار می دهد..
به باور تحليل گران مسائل افغانستان، بگرام و شيندند از محتمل ترين پايگاه‌هاي هوايي هستند كه امریکا قصد دارد آنها را به طور دائم در اختيار گيرد. ساخت و سازهاي عظيم در اطراف فرودگاه بگرام و موقعيت استراتژيك شيندند اين گمان را تقويت مي‌كند.
تاسف این است که افغانستان، برای تصویب این درخواست امریکا، لویه جرگه را خواسته است و عنقریب این لویه جرگه برگزار می گردد و روی پاسخ به تقاضای کاخ سفید و مقامات پنتاگون بحث صورت می گیرد. مشکل این است که لویه جرگه ی فرمایشی و نمایشی تدویر می گردد و شکی وجود ندارد که برای جانب امریکا جواب مثبت داده شود و حضورشان مشروعیت کسب نماید و برای همیشه حلقه بردگی برگلوی ما افغانها انداخته شود.

قرآن در مورد چه می فرماید؟
 علمای گرامی ! این موضوع نیاز به بحث نیست چون برای شما علمای جید کشور معلوم است که دشمن به خصوص یهود و نصاری را به دوستی گرفتن و برای آن فرصت دادن، او را حاکم خویش گردانیدن، به چه پیمانه در قرآن کریم، مذمت این قضیه بیان شده است و برای ما الله متعال هشدار داده است که نباید این ها به دوستی گرفت، چون این نواده های شیطان پیوسته به تعقیب شما هستند و شما این آیات را خود به دقت مطالعه کنید و بخوانید: لا يَتَّخِذِ الْمُؤْمِنُونَ الْكَافِرِينَ أَوْلِيَاء مِن دُوْنِ الْمُؤْمِنِينَ وَمَن يَفْعَلْ ذَلِكَ فَلَيْسَ مِنَ اللّهِ فِي شَيْءٍ إِلاَّ أَن تَتَّقُواْ مِنْهُمْ تُقَاةً وَيُحَذِّرُكُمُ اللّهُ نَفْسَهُ وَإِلَى اللّهِ الْمَصِيرُ. (آل عمران آیه 28)
ترجمه: مؤمنان نبايد كافران را به جاى مؤمنان به دوستى بگيرند و هر كه چنين كند در هيچ چيز [او را] از [دوستى] خدا [بهره‏اى] نيست مگر اينكه از آنان به نوعى تقيه كند و خداوند شما را از [عقوبت] خود مى‏ترساند و بازگشت [همه] به سوى خداست.
شیخ مفسرین ابن جریرطبری در تحت این آیه می نویسد: معنی و مفهوم آیت این است که  مؤمنان کافران را برای خود پشتوانه، حامی و کارساز و کمک رسان قرار مدهند و بر ضد دین خود با آنها دوست نشوند و بر ضد مسلمانان از آنها پشتیبانی و حمایت نکنند که اسرار مؤمنین را برای آنها کشف و آشکار می گرداندند هر کسی به چنین کاری دست بزند (فلیس من الله فی شئی)  یعنی در این صورت از خداوند بیزار است و خداوند از او بیزار است. (تفسیرطبری ج 6 ص 313)
همچنان خداوند جل جلاله می فرماید: يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ لاَ تَتَّخِذُواْ الْيَهُودَ وَالنَّصَارَى أَوْلِيَاء بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاء بَعْضٍ وَمَن يَتَوَلَّهُم مِّنكُمْ فَإِنَّهُ مِنْهُمْ إِنَّ اللّهَ لاَ يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ. (سوره مائده آیه 51)
ترجمه: اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد يهود و نصارى را دوستان [خود] مگيريد [كه] بعضى از آنان دوستان بعضى ديگراند و هر كس از شما آنها را به دوستى گيرد از آنان خواهد بود آرى خدا گروه ستمگران را راه نمى‏نمايد.
باز هم مراجعه می کنیم به تفسیر این آیه از دیدگاه های مفسربزرگ امام طبری، ایشان در تفسیر این آیه می نگارد: بهتر وصائب این است که به ظاهر آیت حکم کرده آن را جنبه عمومیت بدهیم. وی رحمه الله می نویسد: اما این آیت بدون شک در باره منافقی نازل شده است که با یهود و نصارا دوستی می کرد و می ترسید به او آسیبی برسد، زیرا، آیت بعدی همین معنی را افاده می کند و آن عبارت ازهمین قول خداوند است: فَتَرَى الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِم مَّرَضٌ يُسَارِعُونَ فِيهِمْ يَقُولُونَ نَخْشَى أَن تُصِيبَنَا دَآئِرَةٌ... یعنی مى‏بينى كسانى كه در دلهايشان بيمارى است در [دوستى] با آنان شتاب مى‏ورزند مى‏گويند مى‏ترسيم به ما حادثه ناگوارى برسد...
این آیه مؤمنان را منع می کند که یهود و نصارا را برای خود حامی بگیرند و برضد اهل ایمان با آنها همکاری نمایند و همپیمان و متحد شوند. و کسی که مسلمانان را گذاشته با یهود و نصارا دوست و هم صف شده و بدون شک که در قطار یهود و نصارا حساب می گردد. (طبری ج 6 ص 276)
خداوند می فرماید: يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ لاَ تَتَّخِذُواْ آبَاءكُمْ وَإِخْوَانَكُمْ أَوْلِيَاء إَنِ اسْتَحَبُّواْ الْكُفْرَ عَلَى الإِيمَانِ وَمَن يَتَوَلَّهُم مِّنكُمْ فَأُوْلَئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ. (سوره توبه آیه 23)
ترجمه: اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد اگر پدرانتان و برادرانتان كفر را بر ايمان ترجيح دهند [آنان را] به دوستى مگيريد و هر كس از ميان شما آنان را به دوستى گيرد آنان همان ستمكارانند.
قرطبی در تفسیر این آیه می نگارد: ظاهراین آیت خطاب به تمام مؤمنین است و این حکم تا قیامت در رابطه به مقاطعه با کافران و عدم موالات میان مؤمنان و کافران ادامه دارد. ابن عباس می گویند:  این شخص (کسی که کفار را به موالات می گیرد) مانند آنها مشرک است زیرا کسی که به شرک راضی شود خود مشرک می گردد. (تفسیرقرطبی ج8 ص 93)
فتواهای علمای احناف پیرامون این آیات:
احمد بن علی الرازی ابوبکر جصاص در احکام القران می نویسد: خداوندجل جلاله مؤمنان را از موالات کافران و همکاری با آنها و کمک خواستن از آنها منع فرموده که نباید برای آنها صلاحیت بدهند و باید از آنها اعلان بیزاری کرده و از تعظیم آنها دست بردارند و برای شان تکریم بجا نیاورند. (ج 3 ص 130)
عبدالله بن احمد ابوالبرکات نسفی حنفی در تفسیر خود می نویسد: قرآن کریم مسلمانان را از موالات با کافران باز می دارد و می فرماید: يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ لاَ تَتَّخِذُواْ الْيَهُودَ وَالنَّصَارَى أَوْلِيَاء بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاء... یعنی با کافران دوستی نکنید که به آنها کمک برسانید و یا از آنها کمک بخواهید و با آنها برادری بر قرار کنید و طوری معاشرت با آنها نمایید که با مؤمنان می کنید.
این عین عبارات از فقهای دیگراحناف و همچنان فقهای مذهب شافعی و مالکی و حنبلی نیز نقل شده است که از آن صرف نظر می کنیم.

علمای عزیز! این مکلفیت شماست که در راستای بیداری این ملت از خطرات پایگاه سازی امریکا آگاهی دهید و ملت را به اسلوب حکیمانه وادارید که خاموش نباشند و در برابراین قضیه حساس و توطیه خطرناک موقف گیری نمایند و نظام را وادار سازند که به نفع این کشور و این ملت تصمیم گیرد و کاری نکند که برای همیشه آزادی و استقلال ما از دست ما برود و زبون تاریخ شویم.
فشرده پیام:
علمای عزیز! حرف حق را بگویید و از هیچ ملامتگر و دشمن نهراسید، خداوند ناصر و حافظ دعوتگران است، امروز که تیرالقاب و کلمات زشت به سوی شما روانه می شود و شما را به نام های بد متهم می سازند، مطئمن باشید که حقیقت برملا می گردد و چهره استعمار و همکارش برای همه آشکار می گردد.
در حلقه درس، مسجد، محافل عروسی و سوگواری، در موتر و هوتل و ... برای احاد این ملت حقیقت پایگاه سازی امریکا را بگویید و احساس ملت را در برابر این برانگیزید. این رسالت ایمانی ماست.